Advertisement: IBO Boxing
Advertisement
Boxingscene.com
Advertisement

Atlas: Training Ruiz Like Dealing With Drug Abuser; Has Problem With Eating

Teddy Atlas is interested in training Andy Ruiz Jr.

But before Atlas would agree to take that assignment, the veteran trainer wants Ruiz to fly to New York to spend a few days in the gym with him. Atlas needs to get a feel for how coachable Ruiz would be if they were locked in a two-month training camp together, and if Ruiz is truly committed to changing his conditioning and eating habits.

Atlas isn’t convinced Ruiz lost his rematch to Anthony Joshua just because Ruiz weighed in at 283½ pounds, 15½ pounds heavier than the day before he dropped Joshua four times and upset him by seventh-round technical knockout June 1 at Madison Square Garden in New York.

“I haven’t agreed to anything, other than saying that if you’re serious, you come to New York and you spend a couple days with me,” Atlas said during a recent episode of “The Ak and Barak Show” on SiriusXM. “During that time, I would work in the gym, see how coachable you are, get an idea and a feel for your attitude and ask some very important questions – I think important for you, but definitely important for me. Why is this important to you now? You’re a multi, multimillionaire. Why is it important to you? Why? Why do you wanna continue doing this? And what is your expectation? And I would listen to him. And then I would have a decision to make. And he would have a decision to make, whether or not he could get along with my philosophy, that he could buy into what I would believe.”

andy-ruiz (7)_4

Atlas believes it is important for the 30-year-old Ruiz to train outside of the Southern California environment in which the former IBF/IBO/WBA/WBO heavyweight champion has become too comfortable.

“With a kid like Ruiz, it’s almost like dealing – and this is gonna sound harsh, and I don’t mean it to sound harsh – but again, the truth sometimes can sound that way,” Atlas explained. “It’s almost like dealing with a drug abuser. You know, he’s got a problem with eating. And if you had a kid that you were really trying to save from drugs, what would you do? You don’t have to be a drug counselor to understand that you’d remove him from the things that are comfortable for him. You remove him from his surroundings. Well, the same thing with a Ruiz. I’d have to remove him from his surroundings. ‘Oh, Teddy, you don’t want him with his father. Oh, you don’t want him with his family. Oh, you wanna be a dictator.’ Uh, yeah. Yeah. You wanna call it that, go ahead and call it that. You have to do what’s gonna be able to change things.”

The longtime ESPN boxing analyst doesn’t think Ruiz (33-2, 22 KOs) should blame his 12-round, unanimous-decision defeat to Joshua on veteran trainer Manny Robles, with whom Ruiz since has parted ways.

“I think it’s wrong,” Atlas said. “That’d be part of it, too. Those would be part of my questions, because I would wanna know. ‘So, you think that other people are guilty of the fault here? And it doesn’t lie on you?’ Because being able to take responsibility, and even loyalty, you just touched on it, there’s a power to that. There’s a strength to that. And not being able to do that, there’s a weakness to that.”

Like virtually every fight in boxing, Ruiz’s return has been delayed due the COVID-19 pandemic. Fellow Mexican-American Chris Arreola (38-6-1, 33 KOs, 2 NC) has been mentioned prominently as a potential opponent for Ruiz’s first fight following his one-sided defeat to England’s Joshua (23-1, 21 KOs) on December 7 in Diriyah, Saudi Arabia.

“It wouldn’t be about the next fight,” Atlas said. “Yeah, he’s gonna win the next fight. Who do you think he’s gonna fight? … Look, if we’re gonna talk the truth, we’re gonna talk the truth. So, the first fight’s gonna be OK. Then it’s gonna be a tough one. Then it’s gonna be one of the real ones. And so, what is the objective here? For Teddy Atlas to come in for him to win the next fight? To win the next two fights? Or is it to be able to have his life in check, have control over his life, have true success with his life? What’s it about?” 

Keith Idec is a senior writer/columnist for BoxingScene.com. He can be reached on Twitter @Idecboxing.

Tags:
User Comments and Feedback
Comment by EDDIE SPERM on 03-28-2020

Ruiz gotta b obese due to Covid19

Comment by MulaKO on 03-25-2020

[QUOTE=SNlPER;20479813]Ruiz needs to train like a young Mike Tyson. So yes, Teddy Atlas is probably a good choice.[/QUOTE] I’m thinking he’s gonna need much more than just Teddy Maybe Teddy X 3 lol

Comment by SNlPER on 03-25-2020

Ruiz needs to train like a young Mike Tyson. So yes, Teddy Atlas is probably a good choice.

Comment by Real King Kong on 03-25-2020

[QUOTE=Dramacyde;20476619]Robles trashed Andy to the media after the AJ loss, this clown Teddy has been trashing Andy every chance he gets. Andy should get a good lowkey trainer like Buddy Mcgirt[/QUOTE] Yea, and buddy would empathize with his fatness.

Comment by Walexhris on 03-25-2020

[QUOTE=aaronbnb;20479127]Haha I'm open for biz! But really, I'm nothing like Teddy. I believe in encouraging people not invalidating them and saying they're like a drug addict.[/QUOTE] Nice one 👍

ADD COMMENT VIEW COMMENTS (51)
Advertisement
Top Headlines
Atlas: Ruiz, In Better Shape, Would Have Still Lost To Joshua Dmitry Bivol Targets Canelo: I Know I Can Beat Him, I'll Go To 168 Dennis Hogan Plans To Return To Junior Middleweight Teofimo Lopez's Target List: Loma, Haney, Josh Taylor, Jose Ramirez Hearn Slams Move By 'Stubborn' Dana White To Stage Island Fights Artur Beterbiev Would Have No Problem Fighting in The UK News: Robert Helenius, Kubrat Pulev's Trainer, Braekhus, More Teofimo Lopez: Right After Loma Fight, We'll Move Up To 140 Jacobs: Callum Smith Hasn't Truly Been Tested By Top-Notch, World-Level Fighter Spence: Staying At Welterweight Until I Finish My Goal To Become Undisputed Champ Josh Kelly vs. Lewis Ritson Clash Eyed For Future, Says Hearn Boxing Without Boxing: The Great White Hype Caitlin Foran, Kickboxing Champion, Ready To Enter Boxing Ranks Joseph Parker is Open To Musical Collaboration With Tyson Fury Fury-Wilder Trilogy Could Be Moved From Las Vegas, Says Warren A Golden Boy Looks at 60: Lalonde Reflects on 'Sugar' Highs and Money Lows Canelo: We Are Going To Win This Fight By Staying at Home Arum on Fury-Joshua Being Next: That's Up To Wilder and Pulev Klitschko Finds It 'Creepy' That Fury Keeps Discussing 'Sauna' Battle Arum: Ticket Prices Will Need Adjusting Post-Pandemic British Board: No Closed Door Cards Before Lockdown is Lifted Fury: I Was Surprised Wilder Wanted Trilogy, It Must Be For Money Boxing Wives and Girlfriends Association To Donate PPE to Frontline Workers Showtime To Air Boxing Classics, FOTY Battles in April Tyson Fury Accepts The Challenge From Drew McIntyre Lomachenko: After The Fight, I'll Look Into The Eyes of Lopez & His Father! Fury "Disappointed" in Wilder: It Was One of My Easiest Fights! Haney Has Petitioned WBC To Have Fortuna Fight Him, Not Campbell Katie Taylor: If I Come Through Versus Serrano, Fight With Braekhus Is History-Making Khan: If I Let All The Sh-t People Say Get To Me, It Would've Destroyed Me Jacobs: Canelo Was Trickier, But Triple-G Fight Was Probably Tougher Josh Taylor Eyes 140 Lb. Undisputed Status Vs Ramirez, Then Move To 147 Boxing Without Boxing: Roberto Duran vs. Iran Barkley - 02/24/89 Fabiana Bytyqi, WBC Champion, Diagnosed With Coronavirus Ricky Burns Not Ready To Retire, Motivated To Continue Career Dominic Breazeale Confident He Would Knock Dillian Whyte Out Sugar Ray Leonard vs. Marvin Hagler - Boxing Classic Turns 33 Lewis Explains Why Holyfield, Not Mercer, is Toughest Career 'Opponent' Berchelt Eager For Valdez, Then Wants Lomachenko Showdown NHS Medical Director Shakes Head at Amir Khan Linking Coronavirus With 5G Rollout
Advertisement
Advertisement
Latest Forum Threads
Advertisement
Advertisement